Al over de helft... - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jip Donders - WaarBenJij.nu Al over de helft... - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jip Donders - WaarBenJij.nu

Al over de helft...

Door: Jip Donders

Blijf op de hoogte en volg Jip

22 April 2015 | China, Sjanghai

Het is alweer (te) lang geleden dat ik een blog geschreven heb. Dit komt omdat ik het een stuk drukker heb dan de eerste weken, zo is het op het kantoor een stuk drukker en zijn Mark en ik ook flink bezig aan ons afstudeeronderzoek.
Ik voel mij ondertussen helemaal thuis hier in Shanghai, het leventje hier bevalt me goed! Laatste paar weekenden waren weer tof, zo hebben we gegolfd, gekart en natuurlijk op stap geweest. Het leuke is dat je de stad steeds beter gaat kennen en weet waar je heen kunt gaan in de weekenden. Ook andere mensen zoals Shane, een Ierse collega, nemen mij en Mark vaak mee naar hele toffe restaurants, barretjes en clubs. Zo zijn we twee weken geleden naar een rooftop bar geweest waar je uitzicht hebt op de superhoge gebouwen, wat een uitzicht! Deze bar had ik zelf nooit gevonden, maar doordat andere ons meenemen leren we deze gave plekken ook kennen. Ook zijn we naar de Mansion geweest, een of andere villa met een geheime ingang waar het de hele nacht feest is. Supergaaf!
Op het kantoor zijn een aantal wijzigingen geweest. Mark is verhuisd naar een andere afdeling en zijn op mijn afdeling een aantal nieuwe collega’s gekomen. Zelf ben ik bezig met een project op een eiland vlak buiten Shanghai genaamd Chongming. Hier moeten we een klein dorpje om zien te toveren in een toeristische trekpleister, waarbij heel veel bloemen gebruikt moeten worden. Hier wordt vooral mijn mening gevraagd wat ik hiervan vind en ik ga mij nu bezig houden met de functionele indeling van de hoofdstraat van het projectgebied. Het leuke is dat je hier echt mee wordt genomen in het echte werk, wat in Nederland niet altijd het geval is als stagiaire zijnde.
Naast het project zijn Mark en ik vollenbak bezig aan ons afstudeeronderzoek wat allemaal behoorlijk lekker gaat. We hebben het onderzoek toegespitsts op de sociale kant van duurzaamheid; klinkt allemaal duur, maar we willen kijken hoe we de bevolking van Shanghai kunnen prikkelen om duurzamer te handelen, zodat de luchtkwaliteit hier beter wordt. We hebben hiervoor ook een enquete gedaan bij verschillende winkelcentra in Shanghai om te kijken wat de Chinese bevolking nu over duurzaamheid weet. We lopen op schema met het onderzoek en de begeleiders zijn tot dusver tevreden over de stukken die we hebben laten zien.
Afgelopen weekend zijn mijn ouders langs geweest om mij te bezoeken. Zij hebben een trip gemaakt door China waarvan de laatste paar dagen in Shanghai waren. Hier heb ik ze in een paar dagen heel veel van Shanghai laten zien, waaronder alle toeristische attracties, mijn appartement, mijn kantoor en een aantal interessante plekjes in Shanghai waar je als toerist dus niet zomaar terecht zal komen, zoals ik hierboven al had verteld. Ze hebben het hartstikke naar de zin gehad (ik natuurlijk ook!) en ze zijn inmiddels weer thuis aangekomen.
De tijd vliegt hier en ik ben hier nog maar 7 weken. Voordat ik vertrok dacht ik dat 4 maanden super lang zou zijn, maar als je hier eenmaal bent blijkt dit toch best kort te zijn. Het weer wordt ook steeds beter, dus dat is ook fijn nadat de eerste weken behoorlijk koud waren! Ik ga er het beste van maken de komende weken en zal binnenkort nog een blog schrijven!
Groeten uit Shanghai,

Jip Donders

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Afstuderen in Shanghai

Actief sinds 17 Feb. 2015
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 2526

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 09 Juni 2015

Afstuderen in Shanghai

Landen bezocht: