Eerste maand in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jip Donders - WaarBenJij.nu Eerste maand in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jip Donders - WaarBenJij.nu

Eerste maand in Shanghai

Door: Jip Donders

Blijf op de hoogte en volg Jip

06 Maart 2015 | China, Sjanghai

De eerste maand in Shanghai zit er al weer op, wat gaat de tijd snel en wat een ervaringen in deze maand. Op vrijdag 6 februari vertrokken ik en Mark vanuit Amsterdam richting Shanghai, waar we op zaterdagochtend aankwamen. We werden naar ons appartement gebracht en we kregen te horen dat we maandag om half 8 werden verwacht op het kantoor voor de Annual Party. We wisten niet echt wat dit precies inhield, maar daar kwamen we al snel achter. We gingen naar een super luxe hotel net buiten de stad, waar we de hele dag presentaties waren van mensen van het bedrijf. Dit was allemaal in het Chinees, dus we konden er niks van verstaan, waardoor het behoorlijk saai was. Hierna hadden we een luxe diner waarbij er heel veel gegeten en gedronken wordt. Een traditie hier is dat als je proost met iemand en je zegt Cambee dan moet je je glas leegdrinken. Nadat we onze ronde langs alle medewerkers hadden gehad (en iedereen wilde proosten) zijn we nog naar een karaokebar gegaan. Mooie eerste werkdag dus!
Woensdag begon het echte werk, de eerste echte dag op het kantoor. We hebben met Tony, onze begeleider, gesproken over onze afstudeeropdracht en over het bedrijf. Uiteindelijk hebben we besloten om te onderzoeken hoe de Chinese bevolking gestimuleerd kan worden om duurzamer te handelen. Duurzaamheid...dat is iets waar de Chinezen de afgelopen 100 jaar niet echt bij hebben stil gestaan. De smog is sommige dagen niet te harden en dat heeft verschillende redenen; een stad van 24 miljoen inwoners, veel auto’s, afval wordt opgebrand op straat, grote energiecentrales net buiten de stad (werkt d.m.v. kool stoken) et cetera. Naast het onderzoek wordt er ook verwacht dat ik en Mark meewerken aan projecten die het bedrijf heeft. Van ons wordt verwacht onze Westerse mening te geven over de projecten en met ideeen tekomen.
Na ongeveer een week te hebben gewerkt hadden we een week vakantie, vanwege het Chinese nieuwjaar. Met dit feest is het traditie dat de Chinezen teruggaan naar de stad waar ze zijn geboren om familie op te zoeken en daar het Chinese nieuwjaar te vieren. Shanghai liep dus behoorlijk leeg. Nu is Shanghai een wereldstad die nooit slaapt, dus het was niet zo dat het uitgestorven was, maar je merkte wel dat het een stuk rustiger was. In deze week hebben we een trip gemaakt naar de Yellow Mountains, een gebergte op 6 uur rijden van Shanghai. Hier hebben we een oud stadje bezocht, zijn in hot springs geweest (een soort bubbelbaden) en hebben een hike gedaan. Deze hike (traplopen) was echt mega druk. Dit had te maken met het goede weer en het Chinese nieuwjaar. Het was echt non stop in de rij staan om omhoog te gaan. Eenmaal boven gekomen was het uitzicht wel super mooi! Vervolgens met de kabelbaan naar beneden, maar daarvoor moesten we helaas 2.5 uur in de rij staan!!
De dag na de trip was mijn verjaardag. Het was ook de dag waarop er super veel vuurwerk werd afgestoken, mooie bijkomstigheid dus! Mark had een superavond geregeld. Eerst zijn we wat gaan eten bij een Italiaans restaurant en daarna zijn we naar een club gegaan. Mark had geregeld dat ik mensen mocht uitnodigen voor een free drink night. De mensen die we hadden leren kennen hadden we uitgenodigd en bij aankomst moesten ze mijn naam zeggen. Vervolgens kregen ze een speciaal bandje en werden ze naar de tafel gebracht waar we de hele avond gratis drank kregen. Ook kreeg ik nog een taart in de club met 22 kaarsjes erop. Wat een feest die avond!!!
Na de week vakantie zijn we weer aan het werk gegaan. Shanghai wordt weer steeds drukker en we zijn helemaal op onze plek hier. We hebben al veel mensen leren kennen en gaan in het weekend ook regelmatig op stap. Het mooie hiervan is dat de Chinezen westerse mensen geweldig vinden, waardoor clubs gratis drank geven aan westerse mensen om ervoor te zorgen dat de Chinezen ook naar de club komen.
Een paar opmerkelijke dingen die ik heb ervaren in China:
- In China draait alles om aanzien. In clubs heb je VIP tafels waar ze absurd veel geld voor neerleggen, om te laten zien dat ze geld hebben. Op straat rijden zo veel dikke auto’s, zoals Ferrari’s, Lamborghinis, Bentleys et cetera.
- We leven in een suburb van Shanghai, waar alleen Chinezen wonen. De plaatselijke Chinezen vinden ons zo interessant dat we vaak stiekem worden gefotografeerd.
- Importproducten zijn superduur, maar de plaatselijke producten vallen wel mee. Zo kun je voor een fles Bertolli olijfolie makkelijk 10 euro betalen.
- Chinezen roggelen veel en spugen overal op de straat
- In Nederland is het gebruikelijk om mensen eerst uit de trein te laten stappen en vervolgens in te stappen, hier niet. Hier moet je gewoon duwen.
- Straten zijn superschoon, omdat ze super veel mensen hebben die hier de straten schoon maken. Dit is een gevolg van het communistisch systeem, waarbij iedereen een baan krijgt. Zo leven we ook op een compound met 24/7 bewaking. Nergens voor nodig aangezien hier niets gebeurd, maar het is wel weer werk.
- Lunchen doen we voor ongeveer €1,50.
- In het bier zit vaak weinig alcohol, aangezien de Chinezen niet kunnen drinken. Al meerdere malen bezopen Chinezen zien pitten in de kroegen of dat ze alles onder kotsen.
- Het vuurwerk wat ze hier afsteken zou zwaar illegaal zijn in Nederland.
- Op de WC’s hangt niet altijd wc papier en wc papier mag niet worden doorgespoeld. Hiervoor hebben ze een prullenbak naast de wc staan.
De eerste maand is super goed bevallen en ik verwacht dat we nog 3 super maanden gaan hebben hier!
Groeten vanuit Shanghai,

Jip Donders

• 06 Maart 2015 - 15:54

Papa:

Ik wou dat ik in jouw schoenen kon staan.